Датагруп» купує «Volia»: чи збільшиться вартість інтернету та чи покращиться якість ринку?
На телекомунікаційному ринку України останній місяць вирують пристрасті навколо придбання компанією «Датагруп» 100% групи «Volia».
Антимонопольний комітет вже розглядає заяви про концентрації у вигляді придбання компанією «Datagroup Holding Limited» (м. Нікосія, Кіпр) частки у статутному капіталі компанії «Oisiw Limited» (м. Лімасол, Кіпр) та ТОВ «Телесвіт» і «Київські Телекомунікаційні Мережі» (обидва – м. Київ) (група Volia). Та навіть оголосив про опитування споживачів та конкурентів щодо результатів зазначеної транзакції. Серед іншого відомство цікавить, як вплине придбання на ринки надання послуг доступу до мережі Інтернет та до пакетів телепрограм. При цьому, як слідує з вимоги, яку відомство направило одному з провайдерів (ТОВ «Ланет») в частині послуг саме населенню Комітет цікавиться не всією Україною, а лише окремими регіонами: Дніпропетровською, Вінницькою, Хмельницькою, Рівненською, Полтавською, Харківською та Волинською областями. Скоріш за все, це пов’язано саме з лідерськими позиціями групи «Volia» у цих регіонах .
Інтернет асоціація України відреагувала на концентрацію негативно. На думку Асоціації, вона може призвести до монополізації на телекомунікаційних ринках, контролю міжоператорського ринку телекомунікаційних послуг об’єднаною компанією, та здорожчання послуг доступу до інтернету для кінцевих споживачів.
Учасники концентрації та інші окремі опитані журналістами учасники ринку, навпаки, оптимістичні у своїх прогнозах. Серед іншого, зазначають, що така концентрація:
- допоможе виходу ринку з тіні, розвитку покриття та якості сервісів за рахунок залучення інвестицій;
- не вплине на конкуренцію на міжоператорському ринку («опт»), бо на ньому присутні й інші гравці, а «Volia» не здійснювала та технічно не зможе здійснювати в майбутньому діяльність на ньому;
- отримала негативну оцінку від Асоціації через власника «Ланет», який є мінорітарним акціонерам «Volia» та бажає впливати на транзакцію з особистих мотивів.
Нам важко, не маючи доступу до повної інформації по ринку та за короткий проміжок часу, дати свою оцінку зазначеній транзакції. Проте, деякі загальні висновки про те, яку роботу варто виконати Комітету вже можна зробити:
Є ринки, на яких обидві компанії активні, проте на жодному з них вони вдвох не посідають лідерські позиції: діяльність «Volia» більше зконцентрована на роздрібному сегменті (здебільшого населення, менше – бізнес), «Датагруп» – на В2В (міжоператорський ринок).
Міжоператорський ринок, на якому «Датагруп» є одним з найбільших учасників, є суміжним для роздрібного ринку, де одним з лідерів є «Volia». Отже, теоретично концентрація лідерства в обох сегментах в межах однієї компанії спроможна підсилити позиції об’єднаної компанії на кожному з цих ринків. Проте, для точного висновку в цій частині необхідно мати інформацію про частки компаній на цих ринках, щоб оцінити наскільки частка об’єднаної компанії наблизиться чи навіть перевищить поріг 35% після якого вже можна говорити про монополізацію.
АМКУ вже не раз звинувачував компанії групи «Volia» у антиконкурентних практиках, у тому числі в зловживанні монопольним становищем. А значить, крім всього іншого, відомству належить оцінити, як вплине ця транзакція на поведінку групи: чи збільшить її можливості для зловживань.
На задіяних ринках дійсно присутні й інші компанії, що можуть скласти та на сьогодні ефективно складають конкуренцію обом учасникам концентрації. Проте, наскільки ця тенденція збережеться для об’єднаної компанії, залежить від кількох факторів, які також доведеться дослідити Комітету. А саме, наскільки великі частки мають конкуренти, які є бар’єри для вступу нових учасників на ринок, яку владу має споживач та наскільки легко він зможе перейти від споживання послуг однієї компанії до іншої.
Це ті основні питання, на які Комітету доведеться шукати відповідь, якщо існує ймовірність монополізації чи антиконкурентних наслідків для ринку, тобто заборони концентрації. Оцінка таких чинників зазвичай проводиться Комітетом в рамках складного поглибленого дослідження впливу концентрації на відповідні товарні ринки в рамках справи про концентрацію, тобто за процедурою передбаченою статтею 30 Закону «Про захист економічної конкуренції».
І хоча відомство вже почало опитування, що, як правило, робиться саме в рамках відкритої справи, на цей час інформація щодо прийняття АМКУ розпорядження про початок справи та проведення поглибленого дослідження відсутня на його веб-сайті.
Скоріш за все, у даному випадку мова навряд чи може йти про спрощений порядок розгляду заяв про концентрацію. Проте, чи піде Комітет на поглиблене дослідження та початок справи – поки невідомо.
По строкам, інформації щодо надання дозволу або початок поглибленого дослідження від Комітету слід очікувати приблизно до початку лютого, оскільки на цій стадії відомство обмежено строками розгляду заяви протягом 30 днів з дати прийняття заяв до розгляду.
У випадку початку поглибленого дослідження – протягом трьох місяців з дня подання заявниками інформації у повному обсязі. Якщо вся інформація буде подана на початку справи, то кінцевого рішення від відомства слід чекати до середини травня.
Враховуючи те, що АМКУ розпочав опитування без відкриття справи, можемо зробити висновок, що відомство поспішає із наданням свого вердикту по транзакції та всі процесуальні дії можуть бути проведені в найкоротші строки.
При цьому, у разі відкриття справ про концентрацію учасники Інтернет Асоціації України можуть звернутися до АМКУ про залучення їх в якості третіх осіб, оскільки здійснення вказаної концентрації може зачепити їх права та інтереси.
Довідково:
В законодавстві відсутнє визначення «міжоператорський ринок телекомунікацій». Разом з тим, відповідно до Порядку проведення аналізу ринків певних телекомунікаційних послуг та визначення операторів, провайдерів телекомунікацій з істотною ринковою перевагою на ринках таких послуг (затвердж. Рішенням НКРЗІ від 11.12.2018 № 640), ринок послуг на оптовому рівні (оптовий ринок) – сфера обігу телекомунікаційних послуг, що надаються операторами, провайдерами телекомунікацій операторам, провайдерам телекомунікацій для надання ними телекомунікаційних послуг кінцевим споживачам. Тобто, ринок «провайдер – провайдеру» або «оператор – провайдеру».
Відповідно до даних інтернет-видання UBR, на кінець третього кварталу 2020 року на території України «Volia» входить до трійки найбільших інтернет-провайдерів за кількістю абонентів. ЇЇ база налічує 676,5 тис. абонентів, що еквівалентно частці ринку 9%. Перше та друге місце посідають «Київстар» та «Укртелеком» з частками по 15%.
Відповідно до даних інтернет-видання bigmir.net по швидкості інтернету «Volia» посідає 4 місце. Попередні три місця розділили між собою «Ланет», «Тріолан» та «Фрінет».
«Датагруп» в сегменті B2B входить до п’ятірки лідерів, проте актуальної інформації щодо місця, що посідає компанія, та частки ринку ми не знайшли у відкритому доступі. Разом з тим, за даними джерела Investory News, ринкова частка компанії в сегменті В2В у 2018 році становила 45%.