ЩО ПРОПОНУЮТЬ ЗРОБИТИ У СФЕРІ ВИЩОЇ ОСВІТИ (спроба узагальнення)
1.ДЕРЖАВНЕ ЗАМОВЛЕННЯ
- значно скоротити державне замовлення (залишити лише декілька важливих спеціальностей: медицина, педагоги, нацбезпека, атомні станції + ще декілька спеціальностей) + обов'язкове відпрацювання декілька років за відповідними спеціальностями.
2.ФІНАНСУВАННЯ
- перехід на систему грантів (часткова оплата вартості навчання) на основі показників ЗНО-НМТ вступника із врахуванням коеф. відповідної спеціальності;
- отримувачі грантів не будуть отримувати академічну стипендію;
- відновити дію урядового рішення про індикативну вартість навчання;
- внести зміни до Формули фінансування ЗВО:
1) у змінах до Формули фінансування ЗВО пропонується зазначити, що показник працевлаштування випускників встановлюється залежно від консолідованих даних акцептора (ЗВО до якого приєднується інший ЗВО) та донора (ЗВО, який приєднують) у відповідні роки, так як у чинній редакцій встановлено, що цей показник дорівнює одиниці;
2) пропонується додатково надати дві позиції щодо визначення показника міжнародного визнання ЗВО
1,05 - для закладу вищої освіти, якому присвоєно порядковий номер (інтервал) в одному з міжнародних рейтингів QS World University Rankings, The Times Higher Education World University Rankings або Academic Ranking of World Universities, або в їх галузевих секторах тощо, якщо не отримує МВі =1,1;
1,03 - для закладу вищої освіти, який бере участь у не менш як трьох чинних зареєстрованих міжнародних проектах за напрямами KA2 та KA3 програми міжнародної технічної допомоги ЄС Еразмус+ як повноправний партнер, або є координатором хоча б одного такого проєкту, якщо не отримує МВі =1,1 або 1,05;
3) Як планують змінити показники регіональної підтримки у Формулі?
1 - для закладів вищої освіти, розташованих у м. Києві,- Вінницькій, Волинській, Житомирській, Закарпатській, Івано- Франківській, Київській, Львівській, Рівненській, Тернопільській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій областях;
1,05 - для закладів вищої освіти, розташованих у Дніпропетровській, Кіровоградській, Одеській, Полтавській, Сумській, Чернігівській областях;
1,07 - для закладів вищої освіти, розташованих у Донецькій, Запорізькій, Луганській, Харківській, Херсонській, Миколаївській областях.
Для закладів вищої освіти, переміщених з Донецької та Херсонської областей, що утримують матеріально-технічну базу за своєю юридичною адресою у цих областях, значення показника регіональної підтримки і-го закладу вищої освіти (РПі) збільшується на 0,03.
3.УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ ВИЩОЇ ОСВІТИ
- обирати ректора ЗВО рішенням Наглядової ради.
4.СТАТУС УНІВЕРСИТЕТУ
- всі університети перетворити на небюджетні установи.
5.УКРУПНЕННЯ ЗВО ТА НАУКОВИХ ІНСТИТУТІВ НАН УКРАЇНИ
- продовжувати практику укрупнення ЗВО (готують в МОН 6 урядових рішень про об'єднання ЗВО);
- пропонують надати повноваження МОН вносити до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо утворення, реорганізації та ліквідації закладів вищої освіти державної форми власності усіх сфер управління (крім вищих військових навчальних закладів, закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання).
- приєднувати наукові інституту НАН України до ЗВО.
6.ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС:
- надати право студентам-контрактникам навчатися від 3 до 8 років - законопроект 10177;
- пропонується посилення вимог стандартів для регульованих професій шляхом зменшення мінімальної вибіркової компоненти ОП із 25% до 10% (кредити ЄКТС) - законопроект 10177;
- для нерегульованих спеціальностей же навпаки мінімальний відсоток кредитів ЄКТС залишається 25%, але через послаблення вимог у стандарті, заохочується збільшення вибірковості значно більше за мінімум (до 50%) - законопроект 10177;
- оновлення всіх державних стандартів вищої освіти - законопроект 10177;
- розширені можливості для запровадження ЗВО міждисциплінарних програм на бакалаврському рівні (як опція на вибір) - законопроект 10177;
- обирати спеціальність/ті після 60–120 кредитів ЄКТС (ідея МОН) - у законопроекті 10177 відсутні відповідні положення;
- визначити обсяг навчальних занять в одному кредиті ЄКТС навчальної дисципліни становить не менше 10 годин для початкового рівня (короткого циклу) та першого (бакалаврського) рівня, не менше 8 годин для другого (магістерського) рівня та третього (освітньо-наукового/освітньо-творчого) рівня вищої освіти за денною або дуальною формою здобуття освіти - законопроект 10177.
7.ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗВО:
- встановити мінімальний обсяг виконання наукової роботи НПП - 500 годин на навчальний рік, а максимальне навчальне навантаження на одну ставку НПП не може перевищувати 500 годин - законопроект 9600;
- вчені звання будуть присвоювати безспосередньо ЗВО своїм співробітникам, а інші заклади (за потреби) зможуть визнавати ці звання - законопроект 9601.
8.ВИЗНАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ ОТРИМАНИХ НА ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ
Особи, які проходили навчання на рівні повної загальної та/або базової середньої освіти на тимчасово окупованій території України, проходили навчання з метою здобуття кваліфікацій, що відповідають рівням професійної (професійно-технічної) освіти, фахової передвищої освіти, вищої освіти на основі повної (базової) загальної середньої освіти або фахової передвищої освіти, зможуть пройти атестацію для визнання результатів навчання та кредитів ЄКТС (періодів навчання) - схвалили законопроект 9591
9.КОЛЕДЖІ ТА ФАХОВА ПЕРЕДВИЩА ОСВІТА.
- прибрати з типів закладів вищої освіти - коледж - заклад вищої освіти або структурний підрозділ університету, академії чи інституту, що провадить освітню діяльність, пов’язану із здобуттям ступеня бакалавра та/або молодшого бакалавра, проводить прикладні наукові дослідження та/або творчу мистецьку діяльність - законопроект МОН;
- прибрати норму, що фаховий коледж може бути (відокремленим) структурним підрозділом закладу вищої освіти відповідно до Закону України "Про фахову передвищу освіту" - законопроект МОН;
- визначити, що останній набір здобувачів вищої освіти до територіально відокремлених структурних підрозділів закладів вищої освіти і коледжів проводиться в 2023 році - законопроект МОН;
- визначити, що засновники або уповноважені ними органи управління закладів вищої освіти до 1 січня 2025 року мають ухвалити та оприлюднити рішення про виділ територіально відокремлених структурних підрозділів закладів вищої освіти в окремі юридичні особи, зокрема з наступним приєднанням до інших закладів вищої освіти або утворенням закладів фахової передвищої освіти, або їх припинення, приєднання коледжів до інших закладів вищої освіти, їх реорганізацію в заклади фахової передвищої освіти або припинення - законопроект МОН;
- визначити, що освітня діяльність припиняється, ліцензії на провадження освітньої діяльності закладів фахової передвищої освіти як структурних підрозділів закладів вищої освіти анулюються з 1 липня 2026 року - законопроект МОН.
10.ПІДГОТОВКА ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ ТА ДОКТОРІВ МИСТЕЦТВА
- визначити, що прийом на навчання для здобуття ступеня доктора філософії або доктора мистецтва може бути оголошений на освітні програми з спеціальності (міждисциплінарні освітні програми з галузі знань або спеціальностей), з яких заклад вищої освіти має акредитовані за другим (магістерським) рівнем освітні програми в межах відповідної спеціальності (усіх спеціальностей галузі або спеціальностей, що входять до міждисциплінарної освітньо-наукової програми) - законопроект МОН.
11.АКАДЕМІЧНІ СТИПЕНДІЇ
- розглядають варіант скасування виплати академічних стипендій студентам, які тимчасово знаходяться за кордоном.
12.БАЗОВИЙ ВІЙСЬКОВИЙ ВИШКІЛ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ЗВО
- планується, що студенти військових кафедр матимуть 3 аудиторні кредити та здобуватимуть військово-облікову спеціальність "Стрілець".
13.АНГЛІЙСЬКА МОВА
- заклади вищої освіти зможуть ухвалювати рішення про викладання більшості дисциплін англійською мовою незважаючи на рівень її опанування студентами - схвалений закон про застосування англійської мови в Україні.
14.ЗАОЧНЕ НАВЧАННЯ
- підготовка пропозицій щодо трансформації заочної форми освіти (станом не зараз відмовилися скасовувати)
15.ДОДАТКОВО:
- готують до затвердження на засіданні Уряду новий Перелік галузей знань та спеціальностей;
- готують пропозиції щодо корпоративного управління ЗВО.